Matkapäiväkirja Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön All Equal -nuorisovaihdosta Pohjois-Makedoniassa

All Equal -nuorisovaihto 18-27.10.2022 Pohjois-Makedoniassa

18.10.2022 tiistaiaamuna meidän reissu Pohjois-Makedoniaan alkoi Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kaikki saapui ajoissa eikä kukaan ollut myöhässä. Lento suomesta Turkkiin kesti noin 4 tuntia ja ruoka lentokoneessa maistui hyvältä. Kun saavuimme Turkkiin, olimme nälkäisiä ja väsyneitä. Lento Turkista Pohjois-Makedoniaan kesti 1h ja 30min. Pohjois-Makedoniassa meitä odotti private bus ja siellä oli siniset led valot. Matka Skopjesta Krushevoon kesti yli 4 tuntia. Krushevossa oli todella kylmä, koska oli yö ja kaikki halusivat nukkumaan. Matkan pituus oli noin 12 tunnin pituinen, joka tuntui tosi pitkältä ja raskaalta, mutta kaikki selvisivät hengissä.

19.10.2022 päivä alkoi aamupalalla. Myöhemmin aloitettiin tutustumisleikeillä, jossa tutustuttiin Pohjois-Makedonialaisiin. Illaksi pidettiin Suomen kulttuuri-ilta, jossa tarjottiin lopussa suomalaista herkkua kuten salmiakkia ja ruisleipiä.

20.10.2022 tänä päivänä menimme museoon. Kävely sinne oli pitkä ja näimme matkalla paljon koiria. Museon edessä oli koira jonka kanssa makedonialaiset leikkivät. Matkalla takaisin me pysähdyimme baariin ja siellä kaikki tilasi pikkuisen juoman. Illalla katsoimme kauhuleffaa ja pelasimme pelejä, jonka jälkeen kaikki meni nukkumaan.

21.10.2022 päivä alkoi Pohjois-Makedonialaisen ohjaajan järjestämällä pajalla, joka oli leikit. Jonka jälkeen loppupäivä oli suomalais ohjaajien pitämät pajat. Illalla meillä oli vapaa-aikaa. Viimeinen paja oli Pohjois-Makedonialaisten pitämä kulttuuri-ilta, jossa pääsimme maistamaan makedonialaisia herkkuja.

22.10.2022 päivä alkoi arvotyöpajalla, jossa pelattiin eri ryhmissä lippuvisaa, tikan heittoa ja koripallon heittoa. Niillä sai pisteitä jolla sen jälkeen ostettiin erilaisia arvoja. Myöhemmin päivällä mentiin pelaamaan pesistä. Olimme ottaneet pesismailin ja räpylöitä mukaan Suomesta.

23.10.2022 tänään meillä oli pikku paja jossa pelattiin pelejä ja kerrottiin fiiliksistä. Kaikki kirjoitti pikku lappuihin mitä he oppivat ja lopuksi ohjaajat luki laput kaikille ääneen. Loppupäivä oli vapaa ja kaikki hengasi yhdessä.

24.10.2022 päivä alkoi aikaisella herätyksellä. Aamupalan jälkeen suuntasimme bussiin, matkaa kohti Ohridia. Matka tuntui ikuisuudelta, mutta oli kauneuden arvoista. Saavuttua Ohridiin, menimme katsomaan Ohridjärveä. Jonka jälkeen meillä oli vapaa-aikaa, jonka aikana teimme ostoksia + tytöt tekivät matkamuistoksi korvakoru reiät. Vapaa-ajan loputtua menimme kaikki yhdessä laivalle ja kapteeni näytti meille nähtävyyksiä. Sen jälkeen menimme yhdessä syömään ja sen jälkeen jatkoimme ostostelua. Kun aika tuli lähteä bussissa pidimme karaoke aikaa, josta tuli huikeita muistoja.

25.10.2022 tiistai aamuna me heräsimme aamupalalle ja sitten meillä oli rasismi työpaja. Rasismi työpajan jälkeen meillä oli vapaa-aikaa. Silloin kaikki leikkivät vesisotaa ja ihmisiä heitettiin jääkylmään altaaseen. Illaksi oli hennaus työpaja ja kaikki hengaili yhdessä huoneessa. Me kuuntelimme musiikkia ja pelasimme yhdessä erilaisia pelejä yöhön asti.

26.10.2022 päivä alkoi aamupalalla jonka jälkeen oli viimeiset tervehdykset ennen takaisin lähtöä Suomeen. Käytiin Skopjessa kaupungin keskustassa kävelyllä. Sen jälkeen lennettiin Istanbuliin jonka jälkeen piti odottaa seuraavaa lentoa noin 6 tunnin ajan. Sillä aika välillä käytiin hotellilla jättämässä omat tavarat ja mentiin käymään keskustaan. Lopuksi sinä yönä ei kukaan ollut nukkunut tarpeeksi, joten suurin osa oli saanut nukuttua vasta vähän lentokoneessa. Reissu päättyi seuraavana päivänä klo 12, kun laskeuduimme takaisin Helsinkiin.